Nu infulecaDe cele mai multe ori ne batem capul “cat sa mananc ca sa slabesc”, “cand sa mananc si ce sa mananc ca sa slabesc“. Pur si simplu nu acordam importanta si uitam complet de alt aspect important si anume, cum sa mananc ca sa slabesc.

Cand mananci incet, mancarea este digerata mai bine. Iti mentii sau chiar pierzi din greutate mult mai usor si cu fiecare masa te simti mai satula.

In schimb, daca mananci pe fuga, digestia ta sufera. Mesele sunt agitate si ti se pare ca se termina mult prea devreme. Infuleci in graba, termini din farfurie inainte ca telefonul sa se opreasca din sunat si te trezesti brusc inconfortabil de plina.

Suntem o societate grabita, stresata, mereu pe fuga. Marea majoritate a oamenilor mananca rapid, foarte rapid. In timpul mesei nici macar nu isi iau gandul de la emailul ce trebuie sa il scrie pana la ora doua sau de la planurile de weekend. Rareori ne luam timp sa savuram mancarea si de multe ori abea-abea ca o mestecam cum trebuie. In graba noastra sa terminam cat mai repede, ne indopam cu bucati mari, le mestecam de doua-trei ori si le inghitim pe loc, fara macar sa constientizam ca am mancat sau sa savuram gustul.

Toata lumea infuleca si mananca in graba. Deageaba ii mai cert pe ai mei parinti (la cei 50 de ani ai lor) ca infuleca in graba, doar-doar mai prind vreme buna sa termine de gradinarit, pentru ca si eu sunt vinovata de aceasta crima. Recunosc. De nenumarate ori ma prind la masa ca imi zboara gandul fie la articolul ce vreau sa-l scriu, fie la cartea ce o citesc, fie la antrenamentul din sala, fie la Grey’s Anatomy, fie la intalnirea cu fetele, fie la pantofii albastri ce i-am zarit in vitrina, si te miri la orice alte prostii, nicidecum sa mananc linistita si chiar sa savurez din plin mancarea ce o bag in gura.

Mancatul lent te slabeste.

Odata ce mananci pe fuga si nu iti faci timp sa constientizezi acest proces al savurarii alimentelor pe care le consumi risti sa mananci mai mult, sa infuleci mai multe calorii si sa te ingrasi.

Hei, am creeat un ghid cu exercitii pentru ridicarea fesierilor!

DESCARCA GRATUIT:

Ridica-ti Fundul Ghid de Exercitii pentru Fese Bombate si Ferme

Spune-mi unde te antrenezi mai des si iti trimit ghidul prin email:

Stiu, e dificil sa te inveti sa mananci lent, de fapt e dificil sa te dezveti de mancatul pe fuga, insa a manca lent e una dintre cele mai simple si totodata puternice unelte pe care le poti folosi pentru a-ti imbunatati sanatatea si a slabii.

Unul dintre cele mai importante beneficii al mancatului lent e ca, in acest fel, corpul tau are suficient timp sa isi de-a seama ca este hranit si plin. Cand mananci creierul tau are nevoie sa primeasca semnale din doua parti pentru a-ti spune sa te opresti din mancat ca el este satul si hranit.

Din momentul in care te-ai asezat la masa e nevoie de aproximativ 20 de minute pentru ca creierul tau sa primeasca semnale de satietate bazate pe ingestia de nutrienti. Aceste semnale ii spun creierului tau: E ok, suntem bine. Nu mai avem nevoie de nutrienti, iar creierul tau iti transmite sa te opresti din mancat.

Din pacate, marea majoritate a oamenilor termina de mancat muuult mai devreme ca aceste semnale de satietate sa se manifeste. Inchipuie-ti cate calorii in plus poti manca prin simplul fapt ca nu i-ai dat suficient timp corpului tau sa observe ca nu mai are nevoie de mancare. Acum imagineaza-ti efectul acelor calorii in plus asupra taliei tale, asupra soldurilor si burtici tale.

Cand incetinesti, iti faci timp sa savurezi masa, acorzi atentie mirosului, gustului si texturii alimentelor si apreciezi fiecare inghititura, pleci de la masa satisfacuta si satula, chiar daca mananci cine stie ce prostioara de sandwich in cutie.

Creierul iti transmite sa te opresti din mancat atunci cand iti faci timp sa savurezi fiecare textura, aroma, miros sau gust al alimentelor pe care le mananci (semnalul de saturatie e declansat).

Atata timp cat aceste doua semnale de satietate (am suficienti nutrienti) si saturatie (savurez ceea ce mananc) nu sunt transmise catre centrul nervos legat de foame, tu te vei simti flamanda si vei continua sa mananci. Pe de alta parte, mancand lent si degustand fiecare aroma a alimentelor, ii dai timp corpului sa realizeze ca il hranesti si el iti transmite ca esti satula, ca nu mai trebuie sa mananci si sa te opresti.

Mancatul lent imbunatateste digestia.

Mancatul lent nu numai ca te ajuta sa slabesti, insa iti imbunatateste si digestia. Digestia incepe de indata ce vezi delicioasa farfurie cu tocanita de vita in sos de rosii si mamaliguta si te imaginezi savurand gustul si aroma cu toate papilele gustative de pe limba. Saliva iti ploua in gura. Stomacul secreta mai mult acid. Intestinul subtire se pregateste sa primeasca nutrienti. Daca infuleci mancarea si grabesti acest proces, iti fortezi tractul intestinal sa faca fata alimentelor inainte sa fie tocmai pregatit. Totodata, daca nu mesteci fiecare imbucatura astfel incat sa ajunga cat mai lichida in stomac, organismului tau ii este mult mai greu sa o descompuna si sa se hraneasca.

Am citi recent despre un studiu realizat la o universitate din America pe 30 de femei, in care s-au comparat efectele mancatului lent cu mancatul rapid. Acestor femei li s-a servit la pranz o farfurie uriasa de spaghete cu sos tomat si parmezan, alaturi de un pahar de apa. Participantele au fost rugate sa manance pana cand sunt confortabil de pline. Au avut loc doua incercari. In prima faza cercetatori au rugat femeile sa manance lent, sa mestece fiecare gura si sa lase furculita jos intre inghitituri. In cea de-a doua faza, cercetatorii au rugat femeile sa manance cat mai repede.

Comparand rezultatele celor doua faze, cercetatorii au constatat:

–          Cand femeile au mancat rapid au consumat 650 calorii in 9 minute

–          Cand femeile au mancat lent au consumat 580 calorii in 29 de minute.

Asta inseamna 70 de calorii mai putin in 20 de minute mai mult!

Daca extrapolezi acest studiu la 3 mese pe zi, iti dai seama lejer, cat de usor si rapid poti consuma mai multe calorii. Cat de usor poti manca mai mult decat ai nevoie => cat de usor te poti ingrasa.

Pe deasupra, femeile care au mancat portia rapid, au simtit senzatia de foame la doar o ora dupa ce au terminat de mancat. Ceea ce inseamna nu numai ca au mancat o cantitate mai mare de mancare, insa au fost satule pentru o perioada mai scurta de timp. Mancatul lent inseamna mai putina mancare si satisfactie mai lunga.

Cum sa mananci incet:

In primul rand trebuie sa te gandesti ca statul la masa si consumatul de alimente nu e doar asa de dragul foamei, sa balotezi de toate doar ca sa nu iti mai caraie matele. Savuratul meselor trebuie sa fie adevarate experiente hranitoare, in care scopul tau este sa ii dai corpului toti nutrientii si vitaminele de care are nevoie pentru a te sustine in munca ta de zi cu zi.

Nu fii adepta minimalismului. Mesele noastre sunt mult mai mult decat ingredientele ce le compun. Mesele noastre sunt cultura noastra – invatate de la parinti nostri, ce au fost invatati de parinti lor. Toate obiceiurile, traditia si cultura noastra se invart in jurul ritualului de mancat. Bunici nostrii rupeau si imparteau painea la umbra pomului de pe camp,

noi dam petreceri si sarbatorim cu mese pline de bucate. Mesele sunt pline de amintiri si emotii, amintindu-ne de alte mese pe care le-am impartit cu cei dragi. Mesele sunt un prilej de a inradacina noi traditii in cadrul familiilor noastre, de a savura bucuria timpului petrecut cu cei dragi alaturi de o masa cu bunatati.

Nu traiesti nici o semnificatie culturala cand mananci la birou, infuleci pe graba ceva din mana in timp ce conduci sau bagi in tine in fata televizorului! Acestea sunt obiceiuri alimentare la care trebuie sa renunti daca vrei sa slabesti.

Pe langa faptul ca mancatul rapid te ingrasa si iti afecteaza digestia, modul in care ne mancam mancarea – grabiti, automat, fara sa fim prezenti mintal si sa apreciem – duce, in timp, la mancatul emotional (mananci mult cand esti suparata, stresata) sau la alte dereglari alimentare mult mai grave.

     1. Consuma alimentele la masa, intr-un mediu relaxant si linistitor

Consuma cat mai multe mese la masa, relaxata si fara distrageri. Stabileste o rutina de a manca sanatos, care iti ofera suficient timp sa savurezi mancarea si experienta de a manca. Fii prezenta, chiar si pentru cateva minute. Stiu ca ai programul incarcat, dar asta nu inseamna ca nu poti aloca energia si simturile tale, pentru 20 de minute, alimentelor din farfurie. Ai fii tentata sa-mi spui ca esti prea ocupata sa stai linistita la masa si sa mananci, insa nu te cred. Tu esti cea care alege cum sa iti folosesti timpul si scuzele ca nu ai timp sa te bucuri de pranzul tau sunt de prisos. Ah, si inca ceva, biroul tau nu este o masa. Consuma mic dejunul, pranzul si cina la masa. Dintr-o farfurie de portelan. Foloseste tacamuri adevarate si nu furculita si cutitul de plastic. Nu e nimic elegant in a manca dintr-o cutie de polistiren cu furculita de plastic, asa cum iti este livrata comanda.

      2. Inlatura orice intreruperi: TV, telefon, email, volanul;

Atunci cand iei loc la masa sa mananci, nu lasa unele gadget-uri moderne sa iti distraga atentia. Nu te multumii cu jumatati de masura mancand cu televizorul in fata, verificand emailul sau noile statusuri de pe Facebook.  Daca ti-ai facut timp sa gatesti o masa sanatoasa pentru tine ( si poate pentru familia ta) acorda-i respectul cuvenit. Apreciaza-ti munca si rezultatul final. Inchide telefonul, stai departe de televizor si savureaza-ti alimentele din farfurie. Iar, daca e posibil, mananca alaturi de o companie placuta. Conversatiile din jurul mesei ajuta la construirea unor experiente placute in jurul mancarii si te fac sa mananci lent.

      3. Mesteca incet si mult

A manca lent inseamna totodata si a mesteca bine fiecare imbucatura. Odata ce infuleci si inghiti in graba bucati mari de mancare, nu numai ca trimiti catre stomac alimente greu de digerat care iti deregleaza digestia, insa nici nu dai timp semnalelor de satietate si saturatie sa se manifeste. Ti-e iti va fii tot foame, vei manca mai mult decat trebuie si automat te ingrasi pe zi ce trece. Daca ti-e mai usor, incepe prin a-ti stabili un numar de minim 25 de mestecaturi pe imbucatura. Stiu ca suna exagerat, insa pana la urma si mancatul lent este tot un obicei. Trebuie vointa, educatie si rabdare pentru a imprima aceasta deprindere in stilul tau de viata.

      4. Lasa tacamurile jos intre inghitituri

Pentru a manca lent, un mic truc, care s-a dovedit util, este lasatul tacamurilor jos intre imbucaturi. Eu una folosesc destul de des aceasta strategie. Pur si simplu imi impun, ca dupa fiecare muscatura, sa las din mana furculita si cutitul.  Chiar daca nu mestec mancarea de 25 de ori, cel putin nu mai sunt tentata sa-mi indes in gura o alta imbucatura in timp ce abea-abea o mestec pe anterioara. Imi tin mainile pe masa, departe de furculita si, constient, nu pun mana din nou pe ele pana nu am mestecat si inghitit cealalta imbucatura.

Incearca aceste trucuri si vezi cum fuctioneaza. Nu e nici o filozofie sa mananci lent. Nu trebuie sa descifrezi formule sau sa folosesti echipamente sofisticate. Nu pot sa vin sa iti inchid telefonul sau sa iti iau furculita din mana dupa ce ai luat o imbucatura. Depinde doar de tine, de vointa si constiinta ta. Singura, constienta si consecventa trebuie sa aplici aceste mici ajustari la obiceiurilor tale actuale, iar in timp aceste mici trucuri vor deveni noile tale obiceiuri.

Acest mic truc este una din strategiile pe care te indemn sa le aplici in Dezlipeste-te de Dulce, ghidul tau pentru a scapa de pofta de dulce si a slabi, fara sa numeri calorii sau sa te infometezi.

  Pana data viitoare te incurajez sa Fii Frumoasa, Fii Puternica, Fii Femeia Fit!

PS: Lasa un comentariu si scrie-mi daca ce trucuri folosesti tu pentru a manca incet …si, hai pe Facebook in comunitatea femeilor fit.

Related posts: